Virpi Pahkinen och Pontus Sundset. Fotograf: Mattias Lindbäck
Det finns ord som är slitna, som jag aldrig använder. Men plötsligt dyker rätt tillfälle upp.
Koreografin utstrålar en ursprunglighet och tidrummet forsar
fram och står samtidigt blickstilla i ett dynamiskt nu. Vi rör oss mellan det
dova och djupa och rent flytande ljus. Det genuina utforskandet utstrålar en
vördnad för livet. Det är en kroppens upplösning, en symbolisk
reinkarnation. Det är människan som djur och gudomlig, bortom alla kategorier.
Händernas kloliknande former som tillhörande insektsliknande organismer.
Under titeln döljer sig tre verk. Det inledande är Kalagni av och med koreografen och dansaren Virpi Pahkinen. Hon färdigställde sitt
verk i Indonesien och har i omgångar turnerat med Mugiyono Kasido från
Java. Mugi fick idén till det andra verket, sitt solo Kabar kabur, under kaoset i hemlandet på 90-talet. Det är
känsligt, humoristiskt och med samhällskritiken knackande på axeln. Hans lätta
smidiga kropp gör solot närmast tyngdlöst.
Vi befinner oss i gränslandet mellan dans och ritual. Virpis
skapelse Digambara, den tredje delen, är mystisk och magisk (där kom ordet!). Vi rör oss som från en urtid
längs en evolution av mänsklighetens och universums energier. Hon
är stark. Sedan undanglidande i tydlig kontrast till Pontus Sundsets
kraftfulla närvaro. Hans gestalt växer genom de olika krafter han står inför. När
de tre möts med sina olika uttryck och kroppar blir resultatet inte annat än
rörande. En ömhet för människan väcks i denna schamanistiska virvel.
Virpi Pahkinen har ett eget formspråk, inspirerat av det
orientaliska och asiatiska. På sina många resor samlar hon tyger som sedan
förvandlas till organisk scenkostym. Samarbetena med skickliga konstnärer för kostym, ljus och musik bygger den böneliknande helheten. Hon är en prisad
internationellt verksam koreograf som inte började dansa förrän hon var 15 år,
och som om hon dansade balett för länge sedan skulle ha varit pensionär. Vilken
tur att hon började och att hon inte slutat. Hennes verk, där kontraster smälter
samman, gör att jag lämnar salongen med klarare blick.
Recension av Digambara på Västmanlands teater, Västerås, 21 november 2016.
Föreställningen hade premiär 24 september 2011 på Jogja International Performing Arts Festival, Jogjakarta, Indonesien.
Föreställningen hade premiär 24 september 2011 på Jogja International Performing Arts Festival, Jogjakarta, Indonesien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar